Google krijgt direct toegang tot de tweets op Twitter. Daardoor kan de zoekgigant berichten van het sociale netwerk meteen tonen in de zoekresultaten zodra ze geplaatst zijn.

Dat schrijft Bloomberg donderdag op basis van ingewijden. Twitter zou de deal later op de dag bekendmaken.

Tussen 2009 en 2011 hadden beide bedrijven een soortgelijke overeenkomst, maar die werd niet verlengd. Twitter en Google konden het niet eens worden over de voorwaarden.

Dat was voor Google een klap, omdat het met de deal juist twee zwakke punten van de zoekmachine compenseerde: sociale data en real-time data. Google had een complete infrastructuur opgebouwd rondom de gegevensstroom van Twitter en voelde zich in z’n hemd gezet. De zoekgigant besloot dat het beter zelf de touwtjes in handen kon nemen en bouwde een eigen sociaal netwerk. Dat werd Google+.

Maar Google+ lijkt ruim 3,5 jaar na de lancering uitgeblust. Daarom komt de nieuwe overeenkomst met Twitter op een goed moment voor het bedrijf uit Mountain View.

Twitter kan op zijn beurt het bereik van tweets vergroten, zodat meer niet-twitteraars in aanraking komen met de microblogsite. Dat is ook goed nieuws voor beleggers, die teleurgesteld zijn in het groeitempo van Twitter. De koers van het aandeel is in een jaar tijd gehalveerd.

Donderdag na het sluiten van de Amerikaanse beurs komt Twitter met cijfers over het vierde kwartaal.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl